Als je vastloopt in een kwestie die te maken heeft met belastingen of toeslagen, kun je via een hulpverlener contact met ons opnemen. Zo’n hulpverlener kan bijvoorbeeld het Juridisch Loket zijn, een sociaal raadsman of vrouw of een (sociaal) advocaat. Deze hulpverlener kijkt samen met jou en de Belangenbehartiger naar jouw situatie. Samen proberen we een oplossing te vinden. Als het blijkt dat dit probleem bij meer mensen voorkomt, signaleren we dat het systeem knelt. Dit signaal geven we door aan de overheid, zodat regels en wetten beter kunnen worden.

Lees hier onze brochure

Beeld: © Getty Images / Getty Images

Hoe werkt het proces?


1. Een zaak komt binnen
Een hulpverlener meldt een zaak aan bij de Belangenbehartiger. Dat kan op deze manier.


2. Beoordeling
We bekijken of de zaak in aanmerking komt. Dat is het geval als:

  •     belastingen of toeslagen een centrale rol spelen in het        probleem,
  •     u tot nu toe vast loopt in het contact met de Belastingdienst  en / of Dienst Toeslagen,
  •  er géén lopend strafrechtelijk onderzoek is.


3. Aanpak

  • Zijn er elders nog mogelijkheden? Dan brengen wij de zaak daar actief onder de aandacht. We nemen een gidsrol: we zorgen uw zaak bij de juiste plek of instantie terechtkomt.
  •  Zijn er nergens meer mogelijkheden? Dan kijken we - samen met de Belastingdienst of Dienst Toeslagen of er toch een eerlijkere en menselijkere oplossing mogelijk is.  Als dit lukt, dan is de zaak afgerond.


4. Doorzettingsmacht
Als een voorgestelde oplossing níet wordt overgenomen, kunnen we de zaak zelfs rapporteren aan de Tweede Kamer.